1. Consiliul Judetean Arad
  2. Informații utile
  3. Ştiri de ultimă oră
  4. Iustin Cionca, Ilie Bolojan, Călin Bibarț și Florin Birta au semnat parteneriatul pentru drumul expres Arad-Oradea!

Iustin Cionca, Ilie Bolojan, Călin Bibarț și Florin Birta au semnat parteneriatul pentru drumul expres Arad-Oradea!

04.11.2020
Iustin Cionca, Ilie Bolojan, Călin Bibarț și Florin Birta au semnat parteneriatul pentru drumul expres Arad-Oradea!

Consiliul Județean Arad a găzduit, astăzi, evenimentul istoric de semnare a acordului de asociere între Consiliile Județene Arad și Bihor, respectiv primăriile Arad și Oradea, pentru actualizarea studiului de fezabilitate a drumului expres Arad-Oradea. Tot în cadrul acestui eveniment a fost semnat și parteneriatul prin care Compania Națională de Administrarea a Infrastructurii Rutiere se angajează să exproprieze terenul pentru utilitate publică, să contracteze serviciile de realizare a auditului de siguranță, să deruleze procesul de accesare a finanțării nerambursabile, să deruleze procesul de prefinanțare/plată/rambursare a finanțării, să participe la recepția obiectivului, să îl preia în administrare și să asigure întreținerea sa curentă și periodică.

Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a declarat: „Faptul că astăzi stăm la această masă și ne angajăm într-un proiect comun, cel mai important de acest fel de la nivel național, este o normalitate. Așa cred eu că trebuie să funcționeze relația dintre două județe vecine care își cunosc interesele și își respectă cetățenii. Această normalitate este însă posibilă datorită unui guvern liberal, care a adoptat legi corecte și necesare, și a creat cadrul descentralizării concrete, financiare, administrative, sociale. Aș puncta aici cele două ordonanțe majore, care facilitează și proiectul pe care îl semnăm astăzi: Ordonanța 101 și Ordonanța 88. Drumul expres între Arad și Oradea este mai mult decât o cale de acces. Este un model de bune practici, de politici locale, regionale eficiente. Și nu întâmplător un astfel de proiect are loc în vestul României, acolo unde administrațiile au probat eficiență la atragerea fondurilor europene, la implementarea unor proiecte de mare anvergură în domeniul infrastructurii, dar și al sănătății publice sau al serviciilor sociale. Consiliul Județean Arad a accesat 21 de proiecte europene majore în perioada 2016-2020, în valoare de 600 de milioane de lei, și lucrează deja la proiecte noi în valoare de peste 50 de milioane de euro pentru ciclul financiar 2021-2027 în domeniul infrastructurii rutiere. La asta se adaugă proiectele în curs, de 97 de milioane de euro, pe care le-am implementat sau le implementăm în domeniul sănătății publice, pentru construirea celor cinci spitale noi. Și, nu în ultimul rând, ne concentrăm pe proiectul de un miliard de euro al drumului expres Arad-Oradea, care ne dorim să fie asumat ca o prioritate și la nivel național.

În urmă cu 31 de ani, Revoluția română pornea din vestul țării.

Astăzi, asistăm la o revoluție în administrație, care pleacă tot de aici, din vest.

Noi, aici, la Arad, muncim ca județul nostru să fie un loc unde se vine, nu unul de unde se pleacă. Mă bucur că avem alături de noi Bihorul, cu care putem construi împreună proiecte majore, în vestul țării, pentru vestul țării dar în același timp și în beneficiul întregii țări”.

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a declarat: „Vorbim despre un proiect important pentru zona de Vest a României, care va fi un punct de dezvoltare pentru ambele județe, pentru ambele reședințe de județ. Voi face tot ceea ce ține de mine pentru a face acest proiect să devină realitate. Timpul ne presează, trebuie să demarăm cât mai repede procedurile de licitație pentru selectarea unei firme care să actualizeze studiul de fezabilitate, care este practic abandonat de zece ani de zile. De asemenea, în etapa următoare, după depunerea cererii de finanțare și aprobarea acesteia, urmează să  demarăm procedura de licitație pentru selectarea unui constructor, în așa fel încât să putem derula cât mai repede o bună parte a lucrărilor de construcție în actualul exercițiu financiar”.

Călin Bibarț, primarul municipiului Arad, a declarat: „Dincolo de importanța unirii celor două municipii, Arad și Oradea, a celor două județe, Bihor și Arad, noi, ca oraș, avem un interes major și punctual: cartierul Gai, care în momentul de față este străbătut de o centură, cu tot traficul mare, aglomerat și greu. Acest drum – Arad-Oradea – care va lega autostrada noastră în regim de centură, cu autostrada Borș-Oradea, de asemenea în regim de centură, bucata din municipiul Arad va ocoli cartierul Gai, va însemna o centură nouă a orașului, cu scoaterea traficului greu din cartierul arădean. Practic, se va închide inelul de ocolire a municipiului, luând în calcul și finalizarea Centurii de Sud-Est, pe care o construiește în «oglindă» Consiliul Județean Arad”.

Florin Birta, primarul municipiului Oradea:  „Am făcut două ore și jumătate de la Oradea până la Arad și, pe drum, am văzut cât se poate de clar utilitatea acestui drum expres, între cele două municipii. Pe lângă faptul că vom putea să ne deplasăm mai ușor între Oradea și Arad, pentru noi este foarte important acest drum pentru că, dacă de curând Autostrada A3 Transilvania, ne-a adus mai aproape de Europa prin coborârea de la Biharia, drumul expres Oradea-Arad ne va lega și de Autostrada A1 și vom putea ajunge mult mai rapid în diferite colțuri, atât ale țării, cât și ale Europei. Acest drum este de o importanță vitală pentru continuarea dezvoltării orașului și județului nostru, cât și a Aradului. Prin mandatarea Consiliului Județean Bihor ca lider de proiect și cunoscându-l pe domnul Ilie Bolojan, cred că sunt șanse 100% de implementare a acestui proiect într-un termen cât mai scurt, având și sprijinul celorlalte trei unități administrativ-teritoriale”.

Gheorghe Falcă, europarlamentar, a apreciat efortul depus de autoritățile locale pentru materializarea acestui proiect: „Mi-aduc aminte că în urmă cu un an și 10 luni, în luna decembrie 2018, Alianța Vestului transmitea public un document care conținea gândirea programatică a celor patru orașe. Lumea se uita cu mirare la noi, cum pot patru primari a patru mari orașe să gândească la fel. Astăzi, la mai puțin de doi ani, uitându-ne pe documentația de la Alianța Vestului constatăm că 80% din obiectivele pe care ni le-am propus sunt în diferite stadii de rezolvare. Primul obiectiv pe care l-am cerut noi atunci a fost accelerarea implementării proiectului autostrada Transilvania, iar astăzi orașul Oradea s-a conectat la această autostradă. Punctul doi era susținerea și urgentarea implementării proiectului autostrăzii Via Carpatia. Iar noi astăzi vorbim despre un studiu de fezabilitate pentru un drum expres. Eu estimez că finalul acestui studiu va fi la regim de autostradă și putem spune că se va conecta în România A1 Nădlac-Arad-Timișoara cu A3 Oradea Cluj. Astăzi, cu acest proiect, cu o valoare enormă pentru autoritatea locală, pentru că România nu a mai implementat un proiect de 1 miliard de euro, putem spune că cele două orașe, Arad și Oradea, vor fi cele mai conectate orașe din România la infrastructura rutieră. Dacă ne uităm mai departe la ceea ce ne-am propus în Alianța Vestului, putem vorbi de autostrada Timișoara-Belgrad, care la această oră are studiu de fezabilitate, vorbim de centuri pentru cele patru orașe. Aradul are finanțare de 45 de milioane de euro pentru Centura de Sud-Est, la Oradea a fost prezentată partea de legătură cu autostrada, același lucru se întâmplă la Cluj și asta confirmă că cele patru orașe și-au atins punctele cuprinse în Alianța Vestului. Mai rămâne un singur punct major, privind circulația feroviară. Proiectul trenului de medie viteză Cluj-Oradea-Episcopia Bihorului este în derulare, în procedură de proiectare și execuție, Arad-Timișoara, la fel, în procedură de proiectare și execuție și, așa cum spuneam mai rămâne un singur tronson de lucru, Arad-Oradea, care să fie conectat la o rețea de tren de medie viteză. Atunci putem spune că 100% dintre proiectele pe care ni le-am impus pe zona de conectare vor fi realizate. Dacă acum doi ani, aceste lucruri erau doar un concept al nostru, de perspectivă, acum, printr-un parteneriat cu Guvernul, cu Ministerul Transportului, prin descentralizarea privind procedurile de accesare a fondurilor europene și realizarea legislației cadru pentru ca noi să putem fi parteneri, putem vorbi de certitudini, de siguranță că aceste proiecte vor fi finalizate.”

La semnarea documentelor au participat și Sergiu Bîlcea, vicepreședinte al Consiliului Județean Arad (2016-2020) responsabil cu infrastructura, Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane Oradea, Gabriela Chiricheu, directorul executiv al Direcției Programe de Dezvoltare și dr. Andrei Ando, director executiv al Direcției de Strategii, Administrație Publică și Comunicare - din cadrul Consiliului Județean Arad, respectiv Elena Portaru, director tehnic la Primăria Arad.