ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
CONSILIUL JUDEŢEAN
PROCES-VERBAL
Încheiat în şedinţa extraordinară a Consiliului judeţean Arad
din data de 12.03.2009
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea pe site-ul Consiliului judeţean Arad a Dispoziţiei nr.109/9.03.2009 a preşedintelui Consiliului judeţean, privind convocarea în şedinţă extraordinară a Consiliului judeţean Arad (cuprinzând ordinea de zi, data, ora şi locul desfăşurării), precum şi prin intermediul presei, în cotidianul local „Jurnalul arădean”, „Glasul Aradului” şi „Nyugati Jelen” din data de 10.03.2009. Convocarea consilierilor s-a realizat telefonic.
Au fost prezenţi: Ioţcu Nicolae-preşedinte, Drăgan Cristian-vicepreşedinte, Ţolea Adrian-vicepreşedinte, Boloni Gyorgy, Chambre Dorina Rodica, Costin Ionel, Dat Ionel, Don Ciprian Florin, Galu Cosmin Radu, Herlo Rodica, Hondea Ioan, Jurcă Sever, Leah Sandu Virgil, Meches Stefan Mircea, Mihuţ Teodor, Moţica Ana-Lenuţa, Năsui Adrian, Negrea Daniel, Ocoliceanu Horia Adrian, Popa Emil Dorel, Purcaru Mircea, Remeţan Florin, Sabău Gheorghe, Scorobete Radu, Seculici Gheorghe, Sipos Gyorgy, Toth Csaba, Ulici Ioan, Velici Florin Teodor, Vesa Teodor-consilieri judeţeni, Silaghi Ioan-secretarul Judeţului Arad. Absenţi: Cristina Ioan, Giurgelea Ionel, Parpală Caius Mihai, consilieri judeţeni, fiind plecaţi din localitate.
Dl.Ioţcu Nicolae: Bună ziua. Bine aţi venit la şedinţa extraordinară a Consiliului judeţean, care are doar 4 puncte pe ordinea de zi. Ele au fost necesare pentru a putea, ca în urma adoptării acestor proiecte să putem intra în şedinţa ordinară pentru a dezbate bugetul pe care îl găsiţi pe site-ul Consiliului judeţean şi la vizier la intrare. Avem o ordine de zi, aşa cum spuneam cu 4 puncte. Dacă sunt discuţii pe marginea acestei ordine de zi, dacă nu, fiind în cvorum, confirmă domnul secretar, supun votului dvs. Cine este pentru? 30 voturi. Cine este împotrivă? – Abţineri? –
In unanimitate, Consiliul judeţean Arad a aprobat
ORDINEA DE ZI:
1.Proiect de hotărâre privind trecerea în responsabilitatea administrativă şi financiară a Consiliului judeţean Arad a Unitatii medico-sociale Savîrsin
2.Proiect de hotărâre privind aprobarea contractului de delegarea gestiunii serviciului de transport public judeţean de persoane.
3.Proiect de hotărâre privind trecerea din domeniul public al Judeţului Arad în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Transporturilor a unei suprafeţe de teren necesară realizării autostrăzii Arad-Timişoara tronsonul varianta de ocolire a
Municipiului Arad.
4.Proiect de hotărâre privind aprobarea bilantului contabil, raportul de gestiune si contul de profit si pierderi, precum si repartizării profitului net obtinut în anul 2008 de Regia Autonoma Administratia Zonei Libere Curtici Arad
Dl.Ioţcu Nicolae: Toate cele 4 proiecte de hotărâre au fost avizate favorabil în unanimitate de către comisii.
Punctul 1.
Proiect de hotărâre privind trecerea în responsabilitatea administrativă şi financiară a Consiliului judeţean Arad a Unitatii medico-sociale Savîrsin.
Dl.Ioţcu Nicolae: Dacă sunt întrebări?
Dl.Remeţan Florin: Domnule preşedinte, am avut o discuţie cu domnul secretar în comisie şi nu am înţeles motivarea preluării acestei activităţi şi aş vrea să-l rog să-mi spună, la ultimul paragraf în adresa Primăriei către Consiliul judeţean, scrie această propunere a fost avansată, respectiv propunerea de transfer ca urmare a împuternicirii primarului. Să înţeleg că există sau nu există hotărâre la Săvârşin de transfer.
Dl.Ioţcu Nicolae: Ce anume?
Dl.Silaghi Ioan: Dacă există hotărâre de transfer.
Dl.Ioţcu Nicolae: Vă rog să răspundeţi.
Dl.Silaghi Ioan: Atunci când se trece dintr-un patrimoniu în altul există procedura că, cel care primeşte dă primul hotărârea de acceptare şi apoi în baza hotărârii noastre, Consiliul local Săvârşin va da hotărârea de trecere în patrimoniul nostru a clădirii şi a activităţii.
Dl.Remeţan Florin: Dar nu trece şi patrimoniul, sper că nu şi clădirea trece, numai gestionarea.
Dl.Ioţcu Nicolae: Domnul Remeţan, vă răspund eu. A fost o solicitare a primarului de la Săvârşin pentru că această unitate medico-socială deserveşte atât Birchişul, Săvârşinul, Vărădia, toate aceste primării, unităţi administrativ-teritoriale sunt primării sărace, care totdeauna aşa cum o să vedeţi şi în bugetul care se repartizează prin formulă nu sunt într-un plus în faţă de ceea ce a însemnat anul trecut venituri. Intrând pe noua lege care repartizează sumele la echilibrare pe formulă ne mai putând să ajutăm din cotele de TVA, comunitatea din Săvârşin ca să poată să întreţină această unitate medico-socială, a venit cu o propunere din partea primăriei de a o trece din punct de vedere administrativ, deci vom finanţa cheltuielile, nu vom prelua clădirile de acolo, doar că în proiectul de hotărâre se lasă loc, ca în cazul în care există o dorinţă a celor de acolo de a preda şi partea de patrimoniu, ea să fie deschisă la consiliul judeţean. Noi preluăm în administrare, vom suporta cheltuielile acestei unităţi medico-sociale pe parcursul a 5 ani. Sigur că după aceşti 5 ani, viitorul consiliu judeţean, viitorul consiliu local de la Săvârşin va hotărî în continuare dacă va continua acest parteneriat, dar pentru zonă şi tot ce se întâmplă acolo, Consiliul judeţean este de acord, eu cel puţin şi conducerea executivă să vă propunem spre aprobare acest proiect pentru a putea sprijini acea zonă pentru că ştiţi că într-o unitate medico-socială sunt oameni care au probleme financiare, să spunem, nu sunt oameni care dispun de resurse financiare să se întreţină. Acesta este scopul acestei hotărâri. Este necesar să o adoptăm astăzi, sigur prin voinţa dvs. pentru ca în bugetul pe care-l adoptăm în 20 să se poată face un amendament să existe şi finanţarea de la 1 aprilie. Acesta este motivul pentru care astăzi am propus această şedinţă extraordinară pentru a putea să facem această parte de reglementare.
Dl.Remeţan Florin: Mulţumesc domnule preşedinte pentru precizări, e bine să audă şi domnul Silaghi că nu se transferă şi patrimoniul.
Dl.Silaghi Ioan: Domnul Remeţan, hotărârea o dă consiliul local, el va hotărî dacă dă şi patrimoniul sau nu.
Dl.Remeţan Florin: Domnul secretar, aici scrie că în şedinţa din 27 februarie a fost împuternicit primarul. Vreau să vă informez, că nici nu a fost împuternicit primarul, nici nu a fost pe ordinea de zi, a fost doar regulamentul unităţii medico-sociale care a fost respins, iar hotărârea de consiliu local mâine va avea loc, când se va spune probabil, trebuie să fiţi de acord pentru că aşa a votat consiliul judeţean. Mâine va avea loc şedinţa de consiliu local în care se va spune, fiţi de acord că aşa au votat consilierii judeţeni ieri. Acesta este un aspect tehnic.
Dl.Ioţcu Nicolae: Este în sensul a ceea ce am spus noi, noi spunem prima dată că acceptăm ambele variante, Consiliu local Săvârşin mâine va spune da, vom preda din punct de vedere al administraţiei pentru că, Consiliul judeţean este de acord. Ce am spus altceva decât ce spuneţi dvs. acum.
Dl.Remeţan Florin: Domnule preşedinte, probleme cu bugetul au toate localităţile unde sunt unităţi medico-sociale şi Gurahonţul şi Ineul şi Lipova, toate celelalte.
Dl.Ioţcu Nicolae: Două sunt oraşe, dacă nu vă supăraţi.
Dl.Remeţan Florin: Bun, Gurahonţul nu e încă oraş şi nu cred că stă mai bine la buget ca şi Săvârşinul şi au şi spital şi Ineul şi Gurahonţul, au şi spital şi unitate medico-socială. Dar noi când am dat în 2004, când s-a dat în 2003 această hotărâre de guvern pentru înfiinţarea unităţii medico-sociale tocmai de aia am dat-o să descongestionăm spitalele, să nu mai ţinem paturile blocate cu cazuri sociale. Ce vreau să vă spun, am vorbit cu primarii de la celelalte unităţi medico-sociale şi nu ştiau că suntem noi atât de generoşi şi preluăm aceste unităţi medico-sociale, domnule preşedinte. Sunt dispuşi mâine să predea consiliului judeţean
Dl.Ioţcu Nicolae: Vă urez succes domnule Remeţan.
Dl.Remeţan Florin: Întrebarea mea este de ce nu le preluăm noi şi pe celelalte.
Dl.Ioţcu Nicolae: Domnule Remeţan, daţi-mi voie să vă răspund. V-am spus, celelalte două sunt oraşe, îmi pare rău.
Dl.Remeţan Florin: Gurahonţul
Dl.Ioţcu Nicolae: Gurahonţul nu a solicitat. Dvs. puteţi fi ambasadorul cui doriţi. Trebuia consiliul local de acolo să solicite, sigur, vom face şi un audit la ceea ce preluăm. Întrebaţi-l pe domnul primar de la Gurahonţ dacă doreşte să facem un audit înainte de a prelua unitatea medico-socială.
Dl.Remeţan Florin: Domnu preşedinte, trebuie să stabilim probleme de principiu, nu putem fi în continuare pentru unii mumă şi pentru alţii ciumă, deci luăm numai ce vrem noi şi ce nu vrem. Aş vrea să vă mai spun, că din păcate nici măcar nu suntem pe linia cea bună, e vorba de descentralizare şi ştiţi ce se vorbeşte în guvernare, să descentralizăm şi Ministerul Administraţiei tocmai se va ocupa de această reformă de descentralizare, ori ceea ce facem noi astăzi numai descentralizare nu se numeşte.
Dl.Ioţcu Nicolae: Domnul Remeţan, mergeţi dvs. şi spuneţi celor din zona Săvârşin că datorită ideilor dvs. despre descentralizare această unitate medico-socială trebuie lăsată în impas financiar că aveţi dvs. principii despre descentralizare. Sunt de acord, nu este o dorinţă a noastră atât de mare de a prelua o cheltuială în plus la Consiliul judeţean, este o necesitate, dacă vreţi s-o înţelegeţi şi să ştiţi că nu avem nici o bucurie să preluăm această unitate să o finanţăm noi, doar că este o necesitate. Şi rolul Consiliului judeţean este să-şi îndeplinească faţă de cetăţean o datorie. Soluţia în momentul de faţă pentru acea zonă în care patru primării sunt în dificultate financiară şi pe care această unitate le deserveşte pe toate, este de a o sprijini din punct de vedere al cheltuielilor de administrare. Dacă pe dvs. acest lucru vă deranjează şi văd că vă deranjează, n-am decât să vă respect opinia pentru că sigur, dacă dvs. consideraţi că această unitate nu trebuie ajutată de Consiliul judeţean, eu vă sugerez să votaţi împotrivă, cât despre celelalte două oraşe, nu mi-au solicitat primarii, şi sunt convins că nu vor solicita pentru că sunt oraşe, şi au resurse financiare, cât despre Gurahonţ, nu am primit nici o solicitare. Singura solicitare a fost de la Săvârşin.
Dl.Remeţan Florin: Eu nu am spus să nu ajutăm Săvârşinul. Nu aţi înţeles chestiunea asta. Eu am spus din contră să ajutăm consiliul local să reziste pentru că niciodată, de ce facem descentralizare, pentru că niciodată judeţul nu poate să gestioneze mai bine decât local, ăsta e scopul descentralizării.
Dl.Ioţcu Nicolae: Nu vă supăraţi, vă contraziceţi. Sunt de acord să rămână la Săvârşin, convingeţi-i pe cei de acolo că
Dl.Remeţan Florin: Să ajutăm prin buget, Consiliul local Săvârşin să păstreze unitatea medico-socială, pentru că ei ştiu mai bine
Dl.Ioţcu Nicolae: Exact, spuneţi-mi cum, că sunteţi economist. În baza legii actuale, cum.
Dl.Remeţan Florin: Prin buget, cum ajutăm şi Gurahonţul şi Ineul şi Lipova
Dl.Ioţcu Nicolae: Cum ajutăm, pe ce lege putem ajuta, spuneţi-mi vă rog, prin ce lege, pentru că sunteţi economist, în condiţiile legii actuale a finanţelor publice locale? Dacă îmi spuneţi, sunt de acord să renunţăm la proiectul de hotărâre.
Dl.Remeţan Florin: Deci aia înseamnă că lăsăm Gurahonţul să moară şi ceilalţi, că nu au bani. Hai să aplicăm un principiu unitar pentru toată lumea.
D-na Moţica Ana Lenuţa: Sper ca votul nostru de astăzi să fie în folosul beneficiarilor acestei unităţi medico-sociale şi în comisie mi-am exprimat punctul de vedere. Parcurgând proiectul de hotărâre am văzut că dvs. întindeţi mâna acelor primării pentru a-şi putea desfăşura activitatea aşa cum trebuie gândindu-ne poate că acei oameni care beneficiază de serviciile UMS-urilor găsesc acolo o ultimă şansă. Am văzut o similitudine perfectă cu ceea ce se întâmplă la Unitatea medico-socială de la Gurahonţ şi doream astăzi să vă spun faptul că am să propun atât domnului primar, cât şi consiliului local să solicite şi dumnealor sprijin din partea Consiliului judeţean şi trebuie să ne mai gândim în continuare şi la impactul social pentru că acolo sunt şi câţiva angajaţi care mănâncă o pâine după aşa ceva. Mulţumesc.
Dl.Ioţcu Nicolae: Mulţumesc şi eu. Nici într-un caz nu vrem să punem în discuţie descentralizarea, doar că ea se face acolo unde se poate.
Dl.Galu Cosmin: Cred că am dori toţi să înţelegem dacă aceasta va deveni o politică a consiliului judeţean. Este adevărat că principiul subsidiarităţii spune să intervenim acolo unde comunitatea locală nu se poate descurca. Aş dori să ştiu, mai ales că astăzi se discută la nivel guvernamental despre descentralizare şi subsidiaritate dacă dvs. consideraţi normal şi va deveni o politică, să preluăm toate aceste unităţi sau să găsim alte căi.
Dl.Ioţcu Nicolae: Domnu Galu, cred că intrăm în discuţie de principii şi aş vrea să încheiem discuţia pe acest subiect. A fost o solicitare într-un loc unde, cu tot respectul, vă spun încă o dată, nu aveam nici o dorinţă să luăm în administrare această unitate, dar pentru că legea nu mai este cea care a fost anul trecut, prin care din sumele defalcate pentru echilibrare, pentru sumele defalcate din cota de TVA Consiliul judeţean putea să repartizeze sume spre unităţile administrativ-teritoriale în funcţie de anumite necesităţi şi astăzi Direcţia de Finanţe Publice, prin formulă, repartizează cotele pentru echilibrare, nu rămâne nici o pârghie, de aceea am rugat pe domnul Remeţan dacă ştie altă lege să ne spună. Nu rămâne nici o pârghie legală prin care noi putem aloca din bugetul Consiliului judeţean înspre o unitate administrativ-teritorială nici un leu pentru susţinerea unor astfel de activităţi. Putem aloca pentru proiecte. Ori această unitate şi aceste unităţi nu se încadrează la capitolul proiecte. Şi atunci soluţia am găsit-o împreună cu Primăria Săvârşin pentru toată această zonă, este să preluăm în administrare şi să finanţăm cheltuielile, ceea ce permite ca din bugetul propriu al Consiliului judeţean să suportăm o sumă pe care o estimăm undeva în jurul sumei de 3,5 miliarde lei vechi. Aceasta este suma pe care credem că în cursul acestui an o putem solicita. Acest proiect de hotărâre a fost introdus astăzi şi am convocat această şedinţă extraordinară, pentru că noi în data de 20 vom adopta bugetul Consiliului judeţean pe acest an. Dacă până în 20 acest transfer nu era făcut, acceptat de către noi, acceptat de către Consiliul local Săvârşin, începând cu 1 aprilie nu putea fi finanţată pentru că noi în 20 trebuie să prevedem că de la 1 aprilie şi până la sfârşitul anului în bugetul pe acest an, să existe o sumă care să se îndrepte spre cheltuieli propuse către Unitatea medico-socială ca şi cheltuieli bugetate pentru acest an. Asta e explicaţia. Nu facem o politică din acest lucru, nici nu putem să facem o politică pentru că fiecare comunitate spune ce face cu ceea ce-i aparţine, doar că noi am venit în sprijinul unei solicitări. Sigur Consiliul judeţean este dator să intervină prin pârghiile pe care le are. Este singura modalitate din punct de vedere juridic de a putea ajuta această localitate. Asta este singura explicaţie a preluării, dacă vreţi să înţelegeţi. Dacă nu, eu am consemnat opoziţia domnului Remeţan şi cu aceasta supun votului acest proiect de hotărâre. Cine este pentru? 27 voturi. Cine este împotrivă? 1 vot. Abţineri? 1
Au votat pentru: Ioţcu Nicolae, Drăgan Cristian, Ţolea Adrian, Boloni Gyorgy, Chambre Dorina Rodica, Costin Ionel, Dat Ionel, Don Ciprian Florin, Galu Cosmin Radu, Hondea Ioan, Jurcă Sever, Leah Sandu, Mecheş Ştefan Mircea, Mihuţ Teodor, Moţica Ana Lenuţa, Năsui Adrian, Negrea Daniel, Ocolicean Horia Adrian, Popa Emil Dorel, Purcaru Mircea, Scorobete Radu, Seculici Gheorghe, Sipos Gyorgy, Toth Csaba, Ulici Ioan, Velici Florin Teodor, Vesa Teodor. Au votat împotrivă: Remeţan Florin şi Sabău Gheorghe. Abţineri: Herlo Rodica.
In temeiul art.97 alin.(1) din Legea 215/2001-Legea administraţiei publice locale, republicată, Consiliul judeţean Arad, cu majoritate de voturi a adoptat
HOTĂRÂREA NR.68/2009
privind trecerea în responsabilitatea administrativă şi financiară a Consiliului judeţean Arad a Unităţii medico-sociale Săvârşin.
Punctul 2.
Proiect de hotărâre privind aprobarea contractului de delegarea gestiunii serviciului de transport public judeţean de persoane.
Dl.Ioţcu Nicolae: Dacă sunt intervenţii la acest subiect? Dacă nu, supun votului dvs. acest proiect de hotărâre. Cine este pentru? 30 voturi. Cine este împotrivă? – Abţineri?-
În temeiul art.97 alin.(1) din Legea 215/2001-Legea administraţiei publice locale, republicată, Consiliul judeţean Arad, în unanimitate a adoptat
HOTĂRÂREA NR.69/2009
privind aprobarea contractului de delegarea gestiunii serviciului de transport public judeţean de persoane.
Punctul 3.
Proiect de hotărâre privind trecerea din domeniul public al Judeţului Arad în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Transporturilor a unei suprafeţe de teren necesară realizării autostrăzii Arad-Timişoara tronsonul varianta de ocolire a
Municipiului Arad.
Dl.Ioţcu Nicolae: Dacă sunt intervenţii? Dacă nu, supun votului dvs. Cine este pentru? 30 voturi. Cine este împotrivă? – Abţineri? –
În temeiul art.97 alin.(1) din Legea 215/2001-Legea administraţiei publice locale, republicată, Consiliul judeţean Arad, în unanimitate a adoptat
HOTĂRÂREA NR.70/2009
privind trecerea din domeniul public al Judeţului Arad în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Transporturilor a unei suprafeţe de teren necesară realizării autostrăzii Arad-Timişoara tronsonul varianta de ocolire a
Municipiului Arad.
Punctul 4.
Proiect de hotărâre privind aprobarea bilantului contabil, raportul de gestiune si contul de profit si pierderi, precum si repartizării profitului net obtinut în anul 2008 de Regia Autonoma Administratia Zonei Libere Curtici Arad
Dl.Ioţcu Nicolae: Dacă sunt intervenţii? Dacă nu, supun votului dvs. Cine este pentru? 30 voturi. Cine este împotrivă? – Abţineri? –
În temeiul art.97 alin.(1) din Legea 215/2001-Legea administraţiei publice locale, republicată, Consiliul judeţean Arad, în unanimitate a adoptat
HOTĂRÂREA NR.71/2009
privind aprobarea bilantului contabil, raportul de gestiune si contul de profit si pierderi, precum si repartizării profitului net obtinut în anul 2008 de Regia Autonoma Administratia Zonei Libere Curtici Arad
Dl.Ioţcu Nicolae: Vă mulţumesc pentru participare, în 20 avem şedinţa de aprobare a bugetului şi probabil şi încă câteva puncte pe ordinea de zi.
D-na Herlo Rodica: Profit de ocazie că suntem înainte de aprobarea bugetului şi l-aş ruga pe domnul vicepreşedinte Drăgan care este, după câte ştiu din Covăsânţ, să găsim o soluţie să facem la Covăsânţ un muzeu sau o casă memorială pentru Ioan Florea. Cred că deţin un foarte bogat material de toate felurile şi prin ceea ce a fost Ioan Florea pentru România, nu numai pentru Arad, ar merita aşa ceva. Am propus şi am discutat şi în comisia de cultură, dar nu s-au găsit posibilităţile reale.
Dl.Drăgan Cristian: Mulţumesc pentru intervenţie,.În comuna Covăsânţ vrem să deschidem un muzeu acolo, am luat legătura cu primarul din localitate, cu preotul din localitate, soţia domnului Florea trăieşte, dânsa a dat bisericii casa părintească a domnului Florea şi din anul acesta cred, am vorbit şi cu directoarea de la Centrul cultural judeţean, să ia legătura cu primarul şi preotul din comună.
Dl.Ioţcu Nicolae: Mulţumesc, dacă mai sunt intervenţii? Dacă nu, mulţumim şi ne vedem în 20.
PREŞEDINTE, SECRETAR AL JUDEŢULUI,
Nicolae Ioţcu Ioan Silaghi
Consemnat
Elisabeta Abonyi