Şedinţă extraordinară 28.10.2020
Programare şedinţe pe comisii şi plen
+
Convocare
+
DISPOZIŢIA NR. 481
din 24.10.2020
privind convocarea Consiliului Judeţean Arad în şedinţă extraordinară în data de 28.10.2020
Preşedintele Consiliului Judeţean Arad,
În temeiul prevederilor art. 178 alin. (2), art. 179 alin. (2) lit. b şi ale art. 196 alin. (1) lit. b din O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,
DISPUNE:
Art.1.Consiliul Judeţean Arad se convoacă în şedinţă extraordinară în data de 28.10.2020, ora 13.00, în Sala „Vasile Goldiş” a Consiliului Judeţean Arad, din municipiul Arad, str. Corneliu Coposu, nr. 22.
Art.2.Proiectul ordinii de zi a şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Arad, convocată conform art. 1, este prevăzut în Anexa care face parte integrantă din prezenta dispoziţie.
Art.3.Materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi se transmit consilierilor judeţeni prin intermediul poştei electronice.
PREŞEDINTE, CONTRASEMNEAZĂ:
Iustin Cionca SECRETAR GENERAL AL JUDEŢULUI, Silvana Lupu
Anexa la Dispoziţia Preşedintelui Consiliului Judeţean Arad nr. 481/24.10.2020
Proiectul
ordinii de zi al şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Arad din data de 28.10.2020
1.Proiect de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad – iniţiativa preşedintelui.
SECRETAR GENERAL AL JUDEŢULUI
Silvana Lupu
Minută
+
ROMÂNIA
CONSILIUL JUDEŢEAN ARAD
310003 – Arad, strada Corneliu Coposu, nr. 22
Tel. 0040-357-731100 Fax. 0040-357-731280
http://www.cjarad.ro consiliul@cjarad.ro
Nr. 24.823/28.10.2020
MINUTA
ședinței extraordinare a Consiliului Județean Arad
din data de 28.10.2020, ora 13.00
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea pe site-ul Consiliului Judeţean Arad a Dispoziţiei nr. 481/24.10.2020 a preşedintelui Consiliului Judeţean privind convocarea în şedinţă extraordinară a Consiliului Judeţean Arad (cuprinzând ordinea de zi, data, ora şi locul desfăşurării), precum şi prin intermediul presei, în cotidianul local „Jurnalul Arădean”. Convocarea consilierilor s-a realizat şi telefonic.
Prezenți: Cionca Iustin – preşedinte, Anghel Răzvan-Paul, Blaga Bogdan-Marius, Borha-Gheorghe-Vasile, Bulbuc Ionel, Cătană Vasile-Valer, Crișan Corina-Anka, Crișan Ioan, Dihel Mariana Daniela, Dinga Stefania-Patricia, Gligor Alin-Sorin, Lazăr-Onescu Irina, Luca Samuel, Orza Gheorghe, Plaveți Ioan, Popa Garofița, Remețan Florin, Sinaci Ionel-Dorel, Stan Simona-Lucia, Stanca Dorin-Marcel, Tripon Florin, Țole Daniel-Ioan și Ulici Ion – consilieri judeţeni.
Absenți: Bozga Doru și Pero Tamas-Carol – consilieri judeţeni.
În cadrul ședinței s-a dezbătut următoarea:
ORDINE DE ZI
1.Proiect de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad – iniţiativa preşedintelui. 23 voturi pentru (Cionca Iustin – preşedinte, Anghel Răzvan-Paul, Blaga Bogdan-Marius, Borha-Gheorghe-Vasile, Bulbuc Ionel, Cătană Vasile-Valer, Crișan Corina-Anka, Crișan Ioan, Dihel Mariana Daniela, Dinga Stefania-Patricia, Gligor Alin-Sorin, Lazăr-Onescu Irina, Luca Samuel, Orza Gheorghe, Plaveți Ioan, Popa Garofița, Remețan Florin, Sinaci Ionel-Dorel, Stan Simona-Lucia, Stanca Dorin-Marcel, Tripon Florin, Țole Daniel-Ioan și Ulici Ion – consilieri judeţeni). – ADOPTAT
Preşedinte, Secretar General al Judeţului,
Iustin CIONCA Silvana LUPU
Întocmit,
Patricia POPA
Ordine de zi
+
Anexa la Dispoziţia Preşedintelui Consiliului Judeţean Arad nr. 481/24.10.2020
Proiectul
ordinii de zi al şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Arad din data de 28.10.2020
1.Proiect de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad – iniţiativa preşedintelui.
SECRETAR GENERAL AL JUDEŢULUI
Silvana Lupu
Proces-verbal
+
ROMÂNIA
CONSILIUL JUDEŢEAN ARAD
310003 – Arad, strada Corneliu Coposu, nr. 22
Tel. 0040-357-731100 Fax. 0040-357-731280
http://www.cjarad.ro consiliul@cjarad.ro
Nr. 25.207/02.11.2020
Proces-verbal
al ședinței extraordinare a Consiliului Județean Arad
din data de 28 octombrie 2020, ora 13.00
Publicitatea şedinţei a fost asigurată prin publicarea pe site-ul Consiliului Judeţean Arad a Dispoziţiei nr. 481/24.10.2020 a preşedintelui Consiliului Judeţean privind convocarea în şedinţă extraordinară a Consiliului Judeţean Arad (cuprinzând ordinea de zi, data, ora şi locul desfăşurării), precum şi prin intermediul presei, în cotidianul local „Jurnalul Arădean”. Convocarea consilierilor s-a realizat şi telefonic.
Prezenți: Cionca Iustin – preşedinte, Anghel Răzvan-Paul, Blaga Bogdan-Marius, Borha-Gheorghe-Vasile, Bulbuc Ionel, Cătană Vasile-Valer, Crișan Corina-Anka, Crișan Ioan, Dihel Mariana Daniela, Dinga Stefania-Patricia, Gligor Alin-Sorin, Lazăr-Onescu Irina, Luca Samuel, Orza Gheorghe, Plaveți Ioan, Popa Garofița, Remețan Florin, Sinaci Ionel-Dorel, Stan Simona-Lucia, Stanca Dorin-Marcel, Tripon Florin, Țole Daniel-Ioan și Ulici Ion – consilieri judeţeni, Silvana Lupu – Secretar general al județului.
Absenți: Bozga Doru și Pero Tamas-Carol – consilieri judeţeni.
Dl Cionca Iustin: Stimați colegi, bună ziua! E ora unu, vă propun să începem chiar dacă încă trei colegi n-au ajuns. Astăzi o să avem o ședință mai scurtă, e de fapt o ședință pregătitoare pentru cea de vineri, când avem ședință ordinară, însă n-am fi putut să o organizăm fără să facem aceste comisii. Vreau să încep prin a vă mulțumi pentru performanța pe care ați reușit să o realizați cu toții, aceea de a vă armoniza în așa fel încât să evităm votul secret și să ne așezăm fiecare dintre noi acolo unde a fost nevoie. Evident că se mai pot face schimbări între comisii pe viitor, dacă de comun acord găsiți că pe parcurs n-ați nimerit comisia bună și vreți să vă transferați ca la facultate, vă schimbați dintr-o specialitate în alta, astfel încât să dați randamentul cel mai optim. Felicitări tuturor pentru performanță, așa cum am spus și la discursul de investire, vreau să facem politica Aradului și să încercăm să lăsăm ceva în urma noastră pentru că proiectele sunt multe, o să vedeți și sâmbătă avem câteva provocări majore și e nevoie de unitate între noi și până la urmă oamenii, să știți că dincolo de declarațiile politice și certurile dintre politicieni, așteaptă rezultate concrete și până la urmă și noi suntem cetățeni, chiar dacă am optat să facem politică.
Avem un proiect de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad și am înțeles că avem și un amendament de la grupul USR. Vi-l mențineți?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Da.
Dl Cionca Iustin: Vă rog, cine … am înțeles! Doamna secretar zice să votăm ordinea de zi înainte. Cine este pentru ordinea de zi? 23 voturi pentru (Cionca Iustin – preşedinte, Anghel Răzvan-Paul, Blaga Bogdan-Marius, Borha-Gheorghe-Vasile, Bulbuc Ionel, Cătană Vasile-Valer, Crișan Corina-Anka, Crișan Ioan, Dihel Mariana Daniela, Dinga Stefania-Patricia, Gligor Alin-Sorin, Lazăr-Onescu Irina, Luca Samuel, Orza Gheorghe, Plaveți Ioan, Popa Garofița, Remețan Florin, Sinaci Ionel-Dorel, Stan Simona-Lucia, Stanca Dorin-Marcel, Tripon Florin, Țole Daniel-Ioan și Ulici Ion – consilieri județeni). Împotrivă? -. Abțineri? -. Mulțumesc!
ORDINE DE ZI
a ședinței extraordinare a Consiliului Județean Arad
din data de 28.10.2020, ora 13.00
1.Proiect de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad – inițiativa președintelui.
În temeiul art. 182 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Judeţean Arad adoptă Hotărârea nr. 320/2020 privind aprobarea ordinii de zi a şedinţei extraordinare a Consiliului Judeţean Arad din data de 28 octombrie 2020.
Punctul 1
Proiect de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad – inițiativa președintelui.
Dl Cionca Iustin: Vă rog să vă susțineți amendamentul.
Dl Anghel Răzvan-Paul: Da, prin amendamentul pe care îl vom susține astăzi dorim să adaptăm structura acestor comisii la domeniile de activitate principale ale … (neinteligibil), totodată noi am analizat și modul în care a fost abordată acestă problemă de către administrațiile vecine. În comisiile pe care vi le propunem noi sunt tot cinci, nu vi le mai citesc le aveți în față, practic noi am vrea să …, ca Comisia de sănătate și protecție socială să fie separată și Comisia juridică să fie integrată cu buget și activități economico-financiare. Considerăm că această organizare asigură o omogenitate mai mare a temelor abordate, ceea ce va crește calitatea dezbaterii și a avizelor date de respectivele comisii. Propunerea noastră este în beneficiul cetățenilor și dacă credeți că e important vă rugăm să ne votați amendamentul.
Dl Cionca Iustin: Înainte de a da cuvântul colegilor …
Dl Anghel Răzvan-Paul: Mulțumesc.
Dl Cionca Iustin: … nu știu, lideri de grup sau colegi care vor să intervină pe acest amendament, am o curiozitate: De unde ați luat modelul? Ați spus: „De la vecinii noștri”. De la cine?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Nu, n-am avut, ne-am inspirat, noi avem un grup de …
Dl Cionca Iustin: N-am înțeles bine că-n alte locuri se întâmplă așa?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Ne-am inspirat din alte județe vecine.
Dl Cionca Iustin: Asta am întrebat: De unde? Pot să știu?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Ne-am uitat la Bihor, la Brașov, la …
Dl Cionca Iustin: Și Bihorul are juridicul și economicul împreună?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Nu, nu, nu! Păi n-am copiat, ne-am inspirat.
Dl Cionca Iustin: Bun.
Dl Anghel Răzvan-Paul: Nimeni nu are Comisie juridică separată.
Dl Cionca Iustin: Nu?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Nu.
Dl Cionca Iustin: În fine!
Dl Anghel Răzvan-Paul: Și foarte mulți, trei sferturi, au sănătate și protecție socială separat, comisii. Aceasta mi se pare important.
Dl Cionca Iustin: Am înțeles. Dacă sunt intervenții? Curaj! Nu sunt intervenții. Bun. Noi nu susținem amendamentul acesta, dacă vreți eu o rog pe doamna secretar general să vă explice raționamentul pentru care tehnicul nostru a propus juridicul separat. Dar vreau să vă spun, și în Parlamentul României, Comisia juridică este cea mai importantă. Practic rolul ei este să verifice dacă o inițiativă se încadrează pe legislație. Am văzut că nu prea există nici interes din partea consilierilor în actualul madat pe Comisia juridică, bănuiesc, pe același considerent. Însă din punctul meu de vedere ca fost membru în Comisia juridică din Parlamentul României, vă spun că e cea mai importantă. Întrebați-i pe colegii dumneavoastră din Parlament să vedeți că stau cu o zi mai mult la lucru, pentru că toate actele normative trebuie să treacă prin Comisia juridică și domnul Plaveți, sunteți aicea ca președinte al Comisie juridice! O să vă rog să interveniți, pentru că unii colegi sunt noi și poate nu realizează importanța Comisiei juridice și poate până la următoarea ședință mai atragem câțiva doritori care să facă parte, că e incompletă Comisia juridică. Și după aceia trecem la votul amendamentului.
Dl Anghel Răzvan-Paul: Și dacă se poate să știm câți juriști sunt în Comisia juridică.
Dl Cionca Iustin: Toți sunt juriști acuma. Și mai urmează din cei care vor fi validați.
Dl Anghel Răzvan-Paul: Păi eu nu sunt, de exemplu.
Dl Cionca Iustin: Păi dumneavoastră v-ați trecut pe juridic?
Dl Anghel Răzvan-Paul: Da.
Dl Cionca Iustin: Ai noștri toți sunt juriști care … au făcut acolo. Data viitoare când vă faceți lista puneți și juriști pe listă.
Dl Cionca Iustin: Vă rog domnul Plaveți.
Dl Plaveți Ioan: Da, domnul președinte, dacă mi-ați ridicat mingea la fileu am s-o și lovesc cum trebuie, sper să fie pe măsură. Trebuie să reținem că importanța Comisie juridice este foarte mare așa cum ați și spus-o, datorită faptului că este Comisia care ar trebui și trebuie să vizeze toate proiectele de hotărâre supuse atenției plenului consiliului. Celelalte comisii sigur se pot axa pe proiectele care vizează domeniul său de specialitate. Reglementarea spune că de regulă, consilierii aleși trebuie să fie repartizați pe comisii și în funcție de pregătirea lor profesională. Acuma e clar că Comisia juridică trebuie să aibă cu prepondere consilieri care să aibă științe juridice sau științe administrative. Un alt considerent care a fost și este de luat în considerare pentru ca această comisie să fie distinctă a fost și dacă vă amintiți, că într-o anumită perioadă secretarul pe atunci nu general dar la județ era încă general, nu aviza proiectele de hotărâri, și atunci clar, că acest rol revenea strict Comisiei juridice. Evident că celelalte comisii, după ce Comisia juridică de regulă are ședința programată prima dată, se orienteză să vadă dacă în primul rând, pe formă dacă vreți, din punct de vedere al legalității, proiectele de hotărâri îndeplinesc toate condițiile apoi se discuta pe partea de oportunitate. Și eu consider că această comisie trebuie să existe distinct să nu se amestece cu alte domenii pentru că ele pot fi dispersate în celelalte comisii. Mulțumesc.
Dl Cionca Iustin: Mulțumesc. Dacă mai dorește cineva să intervină?
Dl Remețan Florin: Comisia de buget-finanțe … (neinteligibil) … e la fel de importantă, cândva … (neinteligibil) … mandate la rând după Revoluție a fost Comisia numărul 1 … (neinteligibil) …
Dl Cionca Iustin: Depinde cât de pragmatici suntem, știți, economicul întotdeauna e numărul unu însă juridicul are o importanță și o să vă spună doamna secretar, că până la urmă dânsa va fi cea care relaționează cu Comisia juridică, dacă rămâne în forma propusă de noi. Vă rog.
Dna Lupu Silvana: Da, am gândit comisiile în varianta aceasta ținând cont de … le-am grupat pe domenii, juridicul într-adevăr se apleacă strict asupra aspectelor de legalitate, celelalte comisii, dacă vedeți, sunt specializate pe anumite domenii. Juridicul trebuie să aibă în vedere tot ce înseamnă raportarea proiectului de act administrativ la normele juridice în vigoare, este primul filtru înainte de supunerea spre adoptare a unei hotărâri. Comisia de buget a fost gândită ca și comisie separată, având în vedere faptul că majoritatea proiectelor de hotărâri au impact asupra bugetului. Această Comisie are o viziune de ansamblu asupra bugetului și asupra integrării obiectelor hotărârii în bugetul județului. Apoi celelalte comisii sunt specializate, a treia comisie este comisia care reunește activitățile instituțiilor subordonate Consiliului Județean, aici avem cultura, sănătatea, protecția socială, sunt instituții subordonate Consiliului Județean. Ultima comisie este Comisia pentru servicii publice, aici avem societățile comerciale, regiile autonome, asociațiile de dezvoltare intercomunitară subordonate Consiliului Județean Arad. Deci ele sunt axate și pe structura funcțională a aparatului de specialitate. Și mai avem Comisia de turism și relații externe, avem o direcție specială pentru turism și relații externe. În sensul acesta le-am gândit noi, ca să avem o relație mai facilă și aparatul cu dumneavoastră și dumneavoastră specializați pe obiectul fiecărei comisii.
Dl Cionca Iustin: Mulțumesc. Dacă mai sunt intervenții înainte de a trece la vot? Dacă nu, cine este de acord cu amendamentul USR? 5 voturi pentru (Anghel Răzvan-Paul, Cătană Vasile-Valer, Luca Samuel, Orza Gheorghe și Țole Daniel-Ioan – consilieri județeni). Mulțumesc. Împotrivă? 18 voturi împortivă (Cionca Iustin – preşedinte, Blaga Bogdan-Marius, Borha-Gheorghe-Vasile, Bulbuc Ionel, Crișan Corina-Anka, Crișan Ioan, Dihel Mariana Daniela, Dinga Stefania-Patricia, Gligor Alin-Sorin, Lazăr-Onescu Irina, Plaveți Ioan, Popa Garofița, Remețan Florin, Sinaci Ionel-Dorel, Stan Simona-Lucia, Stanca Dorin-Marcel, Tripon Florin și Ulici Ion – consilieri judeţeni) Abțineri? -. Mulțumesc. Și acum trecem la proiectul de hotărâre privind organizarea comisiilor de specialitate. O să le citim sau cum procedăm?
Dna Lupu Silvana: Sunt pe mesele tuturor și au fost încărcate așa cum s-au făcut propunerile partidelor.
Dl Cionca Iustin: Bun, o să vă rog atunci să le citiți să nu fie nicio greșală față de opțiunile care le-ați făcut prin lider. Aveți fiecare în față componența comisiilor? V-ați regăsit? Așa cum ați dorit, da? Putem să trecem la vot sau sunt intervenții? Menționez încă o dată, comisiile nu sunt complete pentru că nu toate mandatele sunt validate, am completat comisiile în măsura în care am avut mandate și urmează ca în următoarea ședință, după ce depun jurământul colegii ceilalți care vor fi și ei validați, să le completăm astfel încât toate comisiile să aibă șapte membri. Da? Ulterior, ori astăzi, ori poate mai bine vineri, vă întâlniți să vă alegeți un președinte și un vicepreședinte. Poftim?
Dna Lupu Silvana: Și mâine sunt comisii.
Dl Cionca Iustin: Da, dar îi las pe ei să hotărască. Vă lăsăm libertatea să decideți cum e mai bine. Corect ar fi să așteptați până se validează toți să nu zică cineva că ați ales în lipsa lor. Oricum majoritatea este politică, clar nu vor fi surprize dar vă lasăm la latitudinea fiecărei comisii să vă alegeți conducerea. Și încă o dată pentru noii colegi, aceste comisii nu vor fi câmpuri de luptă, vor fi niște structuri colegiale în care aveți timp să discutați mult mai mult subiectele de pe ordinea de zi ca să nu pierdem mult timp la sedința de consiliu. Ședința de consiliu va trebui să fie o ședință scurtă în care evident vă lăsăm să punctați politic dacă doriți să punctați politic în fața presei, însă dezbaterea trebuie să fie în comisie și lămuririle să fie acolo tocmai pentru a nu fi ridicoli uneori în fața presei punând întrebări care trebuiau să primească răspuns în comisii. Țin foarte mult la …, la comportamentul decent de aici din ședință. Până la urmă noi suntem o structură, indiferent că provenim din mai multe partide politice, o structură de conducere a județului, și trebuie să dăm un exemplu și să fim niște repere la care oamenii să se raporteze cu respect. Și contează foarte mult de modul în care o să colaborăm între noi. De aceea dialogul trebuie să fie civilizat, să avem răbdare, eu sunt un om care vă ascult pe fiecare, există un regulament pe care am dat un termen pentru cei care le place să vorbească mult, dar să știți că mai trecem peste regulament vă lasăm să spuneți ce aveți de vorbit, că până la urmă înțeleg că dacă vorbim reușim să elaborăm hotărâri mai bune. Deci dacă nu sunt intervenții atunci trecem la vot. Cine este pentru? 23 de voturi pentru (Cionca Iustin – preşedinte, Anghel Răzvan-Paul, Blaga Bogdan-Marius, Borha-Gheorghe-Vasile, Bulbuc Ionel, Cătană Vasile-Valer, Crișan Corina-Anka, Crișan Ioan, Dihel Mariana Daniela, Dinga Stefania-Patricia, Gligor Alin-Sorin, Lazăr-Onescu Irina, Luca Samuel, Orza Gheorghe, Plaveți Ioan, Popa Garofița, Remețan Florin, Sinaci Ionel-Dorel, Stan Simona-Lucia, Stanca Dorin-Marcel, Tripon Florin, Țole Daniel-Ioan și Ulici Ion – consilieri judeţeni). Împotrivă? -. Abțineri? -. Mulțumesc.
În temeiul art. 182 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Judeţean Arad adoptă Hotărârea nr. 321/2020 privind organizarea comisiilor de specialitate ale Consiliului Județean Arad – inițiativa președintelui.
Dl Cionca Iustin: Felicitări fiecăruia dintre dumneavoastră și este o ședință extraordinară și normal n-ar fi „Diverse” pe ordinea de zi, dar pentru că este prima ședință, dacă ați apucat să vă uitați pe ordinea de zi și aveți întrebări, mai ales nou-veniții, că sunt mulți nou-veniți. Vă putem răspunde la întrebări și acum. Vă stau la dispoziție și după aceea și eu și colegii mei, numai dumneavoastră încă nu-i cunoașteți. Aveți întrebări? Puteți orice lucru să întrebați. Prima dată liderii, dacă liderii de grup au întrebări? N-aveți? N-aveți.
Dl Crișan Ioan: Aș vrea la urbanism, pentru că avem un membru supleant și suntem trei-trei, să așteptă alegerea președintelui până la …
Dl Cionca Iustin: V-am spus că-i la latitudinea dumneavoastră. Așa ar fi corect să așteptăm să-i validăm pe toți și apoi să vă alegeți conducerea ca să nu existe discuții. Poftim? Da sigur, te rog.
Dna Lupu Silvana: Mâine sunt comisiile de specialitate pentru ședința ordinară de vineri, în cazul în care nu vă alegeți președinte, am să vă rog să semnați pe aviz toți membrii comisiei. Bine? După care va semna președintele și secretarul. Mulțumesc.
Dl Cionca Iustin: Dacă sunt comisii complete de șapte, că poate există și varianta acesta, nu știu dacă există vreuna și vă alegeți astăzi, nu mai semnați toți, semnează doar președintele. Ordinea de zi ați citit-o? Pentru 30. Aveți ceva, eu știu, nevoie de lămuriri suplimentare? Poate timpu-i foarte scurt până la ședință și n-ați apucat să vă edificați. Puteți să rămâneți și astăzi să mergeți la compartimentele de specialitate. Te rog.
Dna Lupu Silvana: Față de ordinea de zi pe care am propus-o sâmbătă, au mai apărut modificări, posibil să validăm supleanții dacă avem astăzi încheierea de validare și să se depună jurămintele și aveți un parteneriat de implementare pe ordinea de zi, pentru drumul expres Arad-Oradea. Săptămâna aceasta am mai negociat cu Județul Bihor și cu Primăria Arad și Oradea și s-au mai făcut ceva modificări la acel parteneriat de implementare și am reușit să negociem și acordul de asociere. Deci ordinea de zi pe acest punct va fi modificată, încă mai punem la punct anumite detalii dar până mâine la comisii veți avea un material complet. Deci aceasta este modificarea pe care o știu acuma față de … și probabil vom mai avea un punct suplimentar pentru terenul de la Zona Liberă.
Dl Cionca Iustin: Da, Irina, te rog.
Dna Lazăr-Onescu Irina: Vreau să fac așa o … nici nu știu dacă-i propunere sau dacă-i neapărat oportună, materialele pentru ședințe sunt foarte multe și vin de obicei într-un document care-i atașat mail-urilor pe care le primim, ele includ inclusiv programul comisiilor și așa mai departe. Mi-ar plăcea cumva să separăm comunicarea privind prezența noastră în comisii sau la ședințe, de materialele pe care le conține ședința încât să ne găsim și noi foarte ușor informațiile pe telefon, pentru că de exemplu am primit un document pe „We Transfer” în care sunt materialele de la ședință și nu pot fi deschise tot timpul de pe telefon și așa mai departe. Adică să nu avem surprize din aceasta că sunt neclarități privind data și ora diverselor întâlniri pe care le avem noi ca consiliu.
Dna Lupu Silvana: Putem, putem să facem dar oricum sunteți și telefonic anunțați și pe mesaje, pe toate căile vă anunțăm.
Dl Cionca Iustin: Nu-i de anunț, e de a citi …
Dna Lupu Silvana: Da, dar și dacă nu reușesc să deschidă primesc pe telefoane și sunt anunțați telefonic. Dar o să facem așa. Mulțumesc.
Dna Lazăr-Onescu Irina: (neinteligibil)
Dl Cionca Iustin: Deci Irina, noi te așteptăm să rămâi acuma după ordinea aceasta de zi, te duci cu staff-ul și ne spui cum vrei să faceți. Că generația aceasta nouă … voi veniți cu totul …, noi am găsit aici numai pe suport de hârtie, încet-încet le-am transferat pe laptopuri, o să ajungem și pe …
Dna Lazăr-Onescu Irina: (neinteligibil)
Dl Cionca Iustin: Da mai ales acum cu COVID-ul trebuie încet-încet să facem digitalizarea. Am început deja, dar merge greu. Da, orice propunere, că noi probabil suntem mai conservatori și mergem așa din obișnuință, orice propunere de modificare, de simplificare vă rog să o faceți că încercăm să ne adaptăm la cerințele dumneavoastră.
În legătură cu Drumul expres Arad-Oradea, aș vrea să înțelegeți că ați auzit foarte multe povești despre drumul acesta, e o dorință a noastră de a face drumul Arad-Oradea, un drum de 100 km aproximativ, de patru benzi, ca un fel de autostradă care să treacă prin cele șapte localități, prin extravilanul lor, creind ori centură ori un punct de descărcare care va duce la o creștere economică a zonei prin crearea de locuri de muncă și dezvoltare economică, dar finațarea deocamdată știți foarte bine că încă nu este aprobată. Și la inițiativa domnului Bolojan, care vrea să câștigăm timp, am fost de acord să încheiem un parteneriat în care să asigurăm noi banii pentru actualizarea studiului de fezabilitate, a documentației tehnice pentru acest drum, să câștigăm timp, astfel încât proiectul să fie gata pregătit atunci când vor veni fondurile europene. Am luat modelul de la Ordonanța 88, poate ați văzut pe fondurile strategice, Guvernul Orban a gândit să aloce bani de la Guvern pentru hârtii, pentru studiul de fezabilitate, pentru documentații tehnice, avize și toate celelalte, ridicări topo, studii geo, astfel încât, să nu se mai piardă ani de zile cu pregătirea documentației. Și în al doilea rând, faptul că ai fost selectat pe Regiunea de Vest, unde depui fond pentru Programul Operațional Regional, practic îți dă certitudinea că banii care îi cheltuiești pe documentația aceasta tehnică vor fi însoțiți de suma corespunzătoare pentru implementarea proiectului și practic pe acest model s-a dat Legea 101. 101, prevede parteneriatul între Ministerul Transporturilor mai precis Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale și administrațiile locale, pe acest model, pe articolul 26 dacă bine îmi aduc aminte, noi am făcut parteneriatul pentru ultima bucată de centură Arad-Fântânele-Vladimirescu, cu pod și pasaj peste calea ferată, pod peste Mureș, un proiect de aproximativ 47-48 de milioane, se tot schimbă valoarea în funcție de elaborarea studiului de fezabilitate. Ce înseamnă asta? Guvernul ne transferă nouă competența de a face documentația tehnică, licitația, execuția lucrării, urmând ca la final să recepționeze lucrarea și s-o administreze ei. Avantajos și pentru noi, pentru că ne mișcăm mai repede decât Guvernul care este sufocat de foarte multe lucrări și elimină băgatul în față tipic la București, în care un proiect care a fost întârziat îl bagă în fața celorlalte și celelalte le ținem pe loc, cum e cu pasajele acestea care le tot vedeți pe aici neterminate. Noi avem tot interesul să-l implementăm repede iar în final când terminăm lucrarea o predăm ministerului care o administreză și nu mai avem noi costuri de administrare. Întrebări? Dacă Ministerul Transporturilor …, noi am avut o discuție privată cu domnul premier, sâmbătă sau când a fost la Arad, dânsul a zis că n-o să ne lase să punem bani de la noi și că o să găsească soluția să finanțeze de la Guvern, că e vorba de totuși câteva milioane de euro, documentația tehnică. Dar dacă n-o să se reușească aceasta suntem dispuși și sper ca și dumneavoastră, să aprobați prin votul dumneavoastră alocarea unor bani pe care să-i riscăm să facem această documentație din dorința…, de ce spun riscăm? Că s-ar putea să nu mai devină eligibili dacă te grăbești prea repede nu-i mai poți deconta, dar când vorbim de o lucrare de anvergura Autostrăzii Arad-Oradea, eu cred că merită să pierdem câteva … „pierdem” câteva milioane de euro ca să putem să beneficiem de o astfel de investiție. Dacă sunt întrebări? Vis-a-vis de ce v-am zis, e clar? Întrebați-mă la ședințele de consiliu pentru că se denaturează, am văzut că a ieșit un coleg de-al nostru, domnul Pistru, care ne spunea el că e o minciună și eu eram „Pinocchio” acolo, cu autostrada aceasta. Evident că nu garantează nimeni că se va întâmpla însă niciun proiect nu se întâmplă dacă nu faci primul pas. Noi trebuie deja să pregătim niște documentații, care alfel n-ai cum să participi la competiție. Dacă nu-ți pregătești documentațiile acestea. Iar când ele sunt girate de premierul României, ați văzut că eu am spus în discursul meu aici, nu m-a contrazis premierul, acesta e primul lucru, când iese cu declarație că-l susține deja ai un sprijin la nivel de Guvern, că nu vorbești, că acestea nu sunt proiecte pe care le putem face singuri. Iar noi trebuie să avem curajul să ne angajăm la proiecte strategice care să dezvolte Aradul și să putem și noi să tânjim spre statutul pe care îl are astăzi Timișul sau Bihorul cu care ne tot comparăm dar din păcate statistica nu ne prea ajută.
Dacă sunt întrebări, vă ascult, dacă nu, vă doresc o zi frumoasă și aveți grijă că … Aveți o întrebare? Mă scuzați.
Dl Orza Gheorghe: Da. Aș dori să știu dacă s-a trimis mail sau informații pentru ședința de mâine deoarece eu nu am primit. Și dacă sunt singurul sau mai e cineva în situația mea.
Dna Glogovicean Doina: (neinteligibil) … s-a trimis o programare prin We Transfer pentru Comisia 1, 2, 3, 4, … pentru că nu se știa la vremea respectivă componența comisiilor.
Dl Cionca Iustin: Cu ordinea de zi vorbim acum?
Dna Glogovicean Doina: Nu, … componența comisiilor de mâine, pentru că domnul …
Dl Cionca Iustin: Nu de comisii ați întrebat, nu?
Dl Orza Gheorghe: Nu. Programare.
Dna Glogovicean Doina: Programarea. Programarea s-a trimis domnului Orza sâmbătă pe e-mail în calupul pentru ședința ordinară. La vremea respectivă nu s-a știut componența comisiilor pentru că s-au stabilit doar astăzi. Și urmează să vă …
Dl Cionca Iustin: Dumneavoastră întrebați pentru ce am votat deja?
Dl Orza Gheorghe: Nu, eu întreb faptul că … dar acuma m-am lămurit, faptul că adresa cu programarea ședințelor … a comisiilor de specialitate din data de 29 sau când e mâine, a fost trimisă în același mail.
Dl Cionca Iustin: Am înțeles.
Dl Orza Gheorghe: Și am omis eu probabil să … rețin …
Dl Cionca Iustin: Am înțeles.
Dl Orza Gheorghe: Mulțumesc.
Dl Cionca Iustin:Cu plăcere! Mai sunt intervenții? Deci dacă nu mai sunt intervenții, încă o dată, vă mulțumesc frumos pentru prezență și pentru punctualitate și mai ales pentru atitudinea foarte constructivă pe care ați avut-o. Sper să continuăm tot așa. O zi frumoasă!
Președinte, Secretar General al Județului,
Iustin CIONCA Silvana LUPU
Întocmit,
Doina Glogovicean